Provocările din domeniul Comunicării se află la fiecare pas parcurs, fiind pregătite să ne învețe ceva nou și să ne pregătească pentru viitor. Deși uneori totul poate părea foarte dificil este important să ne amintim să facem toate lucrurile cu plăcere și dedicare.

Andreea Dum este pregătită să își dezvăluie drumul pe pare l-a parcurs până în prezent în acest domeniu. Interviul cu aceasta poate fi o sursă de inspirație pentru toți studenții pasionați și dornici de cunoaștere.

Poți începe prin a ne face o scurtă prezentare despre tine. Cum te numești și care ar fi primul lucru pe care ai vrea să-l știe urmăritorii despre tine?

Mă numesc Andreea Dumitru, prietenii mă știu drept Dum Dum și aș vrea ca urmăritorii să știe numele meu de pe Instagram: @andreeadumdum, să-mi dea follow acolo.  Ah și… am 22 de ani și sunt capricorn.

Ce facultate ai absolvit sau ce facultate urmezi în continuare și în ce măsură crezi că te-a ajutat în domeniul în care lucrezi?

Am absolvit Comunicare și Relații Publice în cadrul facultății de Litere. Acum sunt la master, tot la Litere, la Consultanță și Expertiză în Publicitate. Facultatea m-a ajutat să îmi dau seama că vreau să fac publicitate în continuare. Când eram mică mă uitam la ApropoTv și mi se părea super cool că oamenii fac campanii, vând produse și tot procesul e atât de wow, încât credeam că nu o să pot niciodată să fac parte din lumea asta. Încă nu am nivelul acela de expertiză, dar uite că trei ani mai târziu lucrez într-o agenție și am și o părticica mea acolo în imaginea de ansamblu.

Este foarte important că ți-ai găsit oarecum calea. Cum ți-ai dat seama că acesta e drumul pe care dorești să-l urmezi?

Mi-am dat seama după ce am ales inițial o altă facultate care nu era ce trebuia pentru mine. După ce am renunțat la facultatea respectivă, am stat vreo șase luni de zile să mă gândesc ce vreau să fac cu viața mea, care e drumul pe care vreau să-l urmez cu adevărat. Mi-am ascultat instinctul reactivat a doua oară și m-am dus pe „filmul” acesta de Comunicare, PR și Publicitate.

Cu ce te ocupi în prezent?

Lucrez la 3D Art Agency, suntem o agenție de multimedia. Sunt Account, Copywriter, whatever I have to be. Suntem o agenție destul de mică, în jur de 10 persoane. Jumătate din echipă se ocupă de Graphic Design, CGI, animație 2D și 3D, ilustrație. Eu coordonez și păstrez relația cu clientul, aduc anumite aporturi creative în proiecte, aspecte de genul.

Ce presupune să fii Copywriter?

Să găsești răspunsul la întrebările clienților, întrebări pe care ei nu știu că le au, întrebări la care tu trebuie să vii și cu întrebarea, dar și cu răspunsul. Să faci o campanie creativă. Să găsești numele pentru un brand. Chiar dacă clienții vin la tine și îți spun: „Eu am 10 variante, dar nu îmi place niciuna”, trebuie să scoți din joben răspunsul potrivit. Bineînțeles, trebuie să faci prezentări.

Copywriting-ul pare ceva super „luxury”, toată lumea vorbește la facultate despre acest lucru. Însă, nu se rezumă doar la „haideți să facem campanii creative” și „haideți să facem ceva super cool pentru Instagram”. Sunt multe layere super complexe și unele mai boring. Asta ar trebui să știe cei care vor să intre în Publicitate. Da, este și ceva fun, dar sunt și multe etape care te cam seacă.

Descrie-ne puțin activitatea ta de zi cu zi.

Nicio zi nu e ca cealaltă în agenția noastră. Noi facem și mult BTL. De exemplu, astăzi au venit vreo 1.250 de cutii auto-formabile, pe care va trebui să le formăm în weekend și 2.250 de doze de Coca-Cola, pe care a trebuit să le descărcăm. Am avut multe call-uri cu clienți și cu furnizori. Am trimis multe mailuri și multe „kind reminders”, mai ales către echipă. E un du-te-vino haotic, dar te ține în priză și îți dă energia de a merge mai departe.

De ce crezi că e nevoie ca să ajungi Copywriter, în materie de skill-uri?

Să fii puțin zbanghiu. E important să fii mai nebun, pentru că nebunia generează și creativitate. Dacă nu ai creativitate, nu poți să vii cu nicio idee, te blochezi, ai burn-out din prima săptămână și trebuie să rulezi pe termen lung ca să se vadă rezultatele. Trebuie să fii cel considerat mai crazy din echipă.

Care e partea ta preferată la job-ul tău?

Partea asta de BTL, de când luăm un proiect, momentul în care vine un client la noi și spune: „Vreau o livrare, să-mi personalizați cu o grafică de-a voastră 100 de mii de pachete”. De la „Haideți să găsim cutiile, haideți să le formăm, haideți să vedem ce grafică punem pe ele”, până la avea cutia în mână și a da-o către curier să o livreze e o întreagă experiență și e super mișto să vezi cum proiectul ia viață datorită ție și echipei cu care lucrezi.

Care sunt lucrurile care te motivează în fiecare zi să continui munca?

Colegii. Suntem super apropiați, exact ca o familie. Nu cred că m-aș vedea în alt context. Sunt toți atât de funny și atât de plini de energie încât, chiar dacă un client mă enevrează într-o zi, mă întorc către un coleg, face o glumă și totul e în regulă.

Până acum am vorbit de aspectele bune ale jobului tău, dar ce dificultăți întâlnești pe parcurs?

Să fii organizat mi se pare super complicat, pentru că vin foarte multe proiecte simultan și trebuie să fii…. ca să nu pierzi ceva. Orice detaliu face diferența. Trebuie să ai răbdare, să înțelegi că nu totul se întâmplă într-o secundă, că lucrurile durează și uneori e mai bine să dureze pentru a avea un rezultat bun, decât să grăbești lucrurile și să fie ceva făcut doar ca să fie făcut. Trebuie să ai energie și să înveți să îți accesezi creativitatea în fiecare zi. Să fii dispus să îți storci puțin creierul ca să vii cu o soluție pentru a rezolva anumite probleme.

Care crezi că a fost cel mai dificil task pe care l-ai avut de rezolvat?

Dificil… N-aș spune că e ceva dificil. E mai mult enervant. Sunt unele lucruri pe care trebuie să le faci. Când știi că urmează un call cu un client care e mai acid sau un furnizor care nu vrea să facă o ofertă bună de preț, îți spui: „De-ar veni acum alt task, doar ca să împing call-ul puțin mai încolo, măcar cinci minute.” Cam acestea sunt problemele. Nu e nimic dificil. În domeniul acesta nu prea sunt lucruri imposibile. Trebuie doar să ai o echipă bună, să ai resurse și să ai viziune.

Ai menționat că îți e destul de greu să te organizezi foarte bine. Cum reușești totuși să faci asta ca să îți termini task-urile?

Am un sistem de color-coding, în care îmi pun toate proiectele și task-urile. Când termin un task, îl colorez cu roz. Ce nu e colorat cu roz reprezintă o problemă. Mai avem și o aplicație, pe care o folosește întreaga echipă, unde ne punem task-urile și statusul pe proiecte. Ajută și acest aspect. La mail-uri, în schimb, când intră câte 5 deodată, e mai greu de gestionat situația. Încerc să le iau pas cu pas.

Cum reușești să ții pasul cu toate trendurile din Social Media?

Cu ajutorul minunatei mele colege și prietene, Andreea Slujitoru. Ea este regina TikTok-ului, regina Instagramului, regina Facebook-ului. Având în vedere că începrc să nu mai stau atât de mult pe Social Media pentru mine, pentru că stau foarte mult pentru clenți, nu prea mai sunt chiar atât de conectată. Eu mă simt bătrână în relație cu TikTok și Real, poate din cauza asta sunt puțin mai in spate. Dar e aici Andreea să-mi arate melodiile de pe trending de pe youtube și să mi le recite și să mi le cânte toată ziua.

Cum poate reuși un student să se dedice atât studiului, cât și unei activități extracurriculare, cum ar fi voluntariatul, uh internship sau un posibil job?

M-a ajutat foarte mult să fac parte din PRIME. Într-un fel mi-am prioritizat mai mult relația cu PRIME-ul și cu activitățile extracurriculare, pe lângă facultate. Bineînțeles că mă duceam la cursuri pe cât puteam și îmi făceam temele de seminar, dar networking-ul pe care îl obții prin activitățile externe este atât de prețios și te va ajuta atât de mult să obții un job și să ai un „know-how” în industrie, încât cred că ar trebui să fie dacă nu mai sus de facultate, la același nivel clar. Sunt studenți care se bazează doar pe educația universitară și după ce termină facultatea n-au nici experiență, nu se pot angaja,  trebuie să o ia practic de la zero.

Care crezi că ar fi uneltele de care un student are nevoie în domeniul Comunicării, mai ales în perioada de față,  și ce sfaturi le-ai da?

Trebuie să fie conectați, nu neapărat la trenduri, cât la oamenii din jurul lor. Trebuie să-și creeze conexiuni cu oamenii cu care ar putea să lucreze pe viitor în proiecte. Trebuie să știe ce agenție a creat campania care le place lor foarte mult, să știe cine lucrează în acea agenție. Dacă vrei să lucrezi în domeniul acesta și ajungi să faci acest lucru. îți dai seama că totul este precum o pânză de păianjen, totul este conectat. Dacă tu nu te conectezi la ea, nu ai cum să ajungi în mijloc și să fii tu acel păianjen care gestionează tot.

Ce planuri ai pentru viitor?

Nu știu… Să termin masterul. Nici măcar nu l-am început și deja mă gândesc că vreau să-l termin. Să rămân cel puțin un an de zile în această agenție, probabil și mai mult. Să-mi descopăr noi skill-uri și să învăț și puțin Graphic Design. Având în vedere că sunt înconjurată de graficieni la locul de muncă, vreau și eu să pot să îmi transpun visurile în realitate la nivel grafic. Aș vrea să fiu aceeași, chiar dacă o să fiu mai bătrână, să am același vibe.

Categories: BLOG

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *