De multe ori vârsta și experiența pot fi un impediment când vrei să găsești un job sau să îți crești afacerea. Pentru studenți sau pentru cei care doar ce au ieșit de pe băncile facultăților nu este ușor să facă față tuturor provocărilor din „lumea adulților”.

În interviul de mai jos, Tudor-Alexandru Panait evidențiază de ce este important să nu renunți și să primești tot ce vine spre tine cu zâmbetul pe buze. Dacă ai nevoie de câteva sfaturi continuă să citești!

Poți începe prin a ne face o scurtă prezentare a ta?

Tudor Panait este numele meu, am 19 ani, sunt student în cadrul FABIZ la ASE, antreprenor și pasionat de frumos; cred că așa m-aș putea caracteriza.

Care ar fi primul lucru pe care vrei să îl descopere urmăritorii despre tine?

Uh, recunosc că este o întrebare care m-a prins ușor pe nepregătite; cred că mi-ar plăcea ca toată lumea prin experiența pe care am avut-o eu să înțeleagă că nimic nu este imposibil și că ține doar de tine să faci lucrurile să meargă și să fie bine.

De foarte multe ori dăm vina pe noroc și în loc să încercăm să ne facem propriul nostru noroc, lăsăm cumva soarta să ne dirijeze viața. Experiența pe care am acumulat-o până acum mi-a demonstrat că de foarte multe ori norocul ți-l faci cu mâna ta și că, dacă într-adevăr muncești, crezi în ideea ta și rămâi coerent și focusat pe ceea ce ai de făcut, de cele mai multe ori poți reuși, iar dacă ceva nu-ți iese, nu-i nimic în neregulă, eșecul este parte din succes.

Ce facultate ai absolvit și în ce măsură te-a ajutat în domeniul în care lucrezi?

Fiind în anul I, îmi este destul de greu să mă raportez la experiența de până acum. Pot spune că mi-am ales facultatea foarte bine, sunt încântat de ceea ce fac, studiez cu drag și particip cu drag momentan la orele online. Am toată încrederea că dacă lucrurile vor rămâne cum au fost și până acum, în primul an, voi acumula cunoștințe încât să spun ca a meritat tot efortul depus, cât și această facultate.

Deci, să răspund sucint cred că mă va ajuta, dacă nu neaparat din punct de vedere al cunoștințelor, măcar din punctul de vedere al faptului că am cunoscut oameni noi, am avut șansa să vorbesc cu antreprenori de succes, care au făcut această facultate și care ne-au luat sub aripa lor. Cred că mai presus de orice ai nevoie de mentori, și măcar prin faptul că am parte de mentori, pot spune că facultatea reprezintă un atuu pentru mine.

 Cu ce te ocupi în prezent?

În momentul de față am o agenție de servicii integrate de digitalizare, care se numește Feather Agency. Noi preluăm orice afacere și vedem cum am putea multiplica sfera acelui business întroducând latura de online în offline-ul pe care firma îl are sau îmbunătățind latura online deja existentă. Oferim servicii de marketing și IT, suntem printre puținele agenții care fac acest lucru din house și ne bucurăm de faptul că ușor ușor reușim să lărgim sfera de business și de servicii pe care le putem oferi.

Ce presupune să fii cofondator, cât și CEO în cadrul unei agenții?  Descrie-ne puțin activitatea ta de zi cu zi.

O zi din viața mea este destul de plictisitoare, pentru că deja a devenit o rutină. Mă trezesc ca orice persoană dimineața, îmi beau cafeaua, iar apoi mă apuc de lucru. Cred că marele meu avantaj este că pot lucra de oriunde, iar faptul că lucrăm în digital și cumva și prin prisma vârstei este în sinele nostru să ne adaptăm la zona tehnică.

Acest lucru îmi permite ca în orice moment al zilei, indiferent de unde mă aflu, să pot să lucrez și de multe ori prefer să stau în locuri mai retrase. Ziua mea se bazează pe stat foarte mult în fața calculatorului, nu-i nimic foarte interesant sau incintant.

De ce skill-uri ai nevoie pentru a ajunge un cofondator și un CEO?

O să impart întrebarea asta în două. În primul rând, de ce ai nevoie să lucrezi. Întodeauna am avut și mi-am dorit oameni care să caute să progreseze, nu oameni buni, nu oameni deștepți și nici care să știe tot. Ai nevoie de oameni care să își dorescă să progreseze, pentru a putea face o elită, de aceea tot timpul ne-am bazat pe tineri.

Am avut la un moment dat o echipă de 10 oameni, care lucrau în mod constant, iar acum au rămas 5. Tot timpul încercăm să găsim oameni noi, să le oferim o șansă de a lucra la noi, să vedem exact cât de mult evoluează, unde se plafonează și de ce s-au plafonat.

Din experiența mea, cel mai important este să vrei să înveți și să progresezi, iar un alt aspect foarte important este să realizezi că la început valoarea pe care ți-o pui tu ție pentru munca ta nu va fi la fel percepută de către angajatorul pe care îl ai în față. De aceea, trebuie să accepți că pentru o perioadă de timp vei lucra sub salariu minim și nu vei fi plătit exact așa cum ți-ai dori, chiar dacă ai merita suma respectivă.

În acest domeniu trebuie să demonstrezi concret că știi să faci acele lucruri, nu doar să ai un CV foarte bine pus la punct. Tot timpul a contat interacțiunea față în față și ce știi să faci concret.

În al doilea rând, ce îți trebuie să fii cofondator. Cred că dorința „de a te strange de gât” în principiu, adică să poți să îți asumi 24/7 faptul că firma ta reprezintă viața ta, cel puțin la început, să îți asumi că o perioadă bună de timp vei face foamea pe românește, adică nu vei fi în stare să aduci profit, să îți asumi că banii firmei nu sunt ai tăi, ci ai firmei, și că indiferent dacă în conturi ai 10.000 de euro, tu de fapt tot 0 euro ai. Este foarte important să îți asumi posibilitatea de a eșua cu zâmbetul pe buze.

Noi suntem de un an pe piață, iar înainte am avut experiență de 7 ani de freelancing în fotografie, videografie, digitalizare și așa mai departe, dar am tot eșuat. Mi-am făcut această firmă împreuna cu amicul meu și am zis „băi, vedem ce se întâmplă”, eșuăm, învățăm o lecție nouă și mergem mai departe, ne iese, la fel, zâmbim și mergem mai departe.

Care este partea ta preferată la jobul tău?

Faptul că fiecare proiect pe care ni-l asumăm mă învață lucruri noi. Nu am avut până acum vreun moment în care să spun „băi, ce ușor este de făcut chestia asta”, ci tot timpul găsesc câte ceva care mă incită, care mă pune sub semnul întrebării, pe care nu sunt sigur că pot să îl fac, iar aici nu vorbesc doar despre mine, ci despre întreaga echipă. Cred că acest lucru este foarte fain, deorece indiferent cât de experți am considera noi că suntem în acest domeniu, găsim lucruri pe care încă nu le știm.

Recomand oricui domeniul acesta digital, mai ales de marketing, pentru că este un domeniu care evoluează constant și dacă nu faci efortul de a fi la curent cu orice tendință nu ai cum să faci față. Dacă tot vorbeam despre cum arată o zi din viața mea, cam așa arată, înseamnă foarte mult research pe latura de creare efectivă a campaniilor, fiind destul de dificil să știi ce se află în spate, ce au făcut alții, ce ai făcut tu, ce a mers bine, ce n-a mers.

Cred că asta este cea mai interesantă latură, că mereu vezi ceva nou și mereu ai ceva de făcut, nu te plictisești.”

Ce dificultăți întâlnești în meseria ta?

Cea mai mare dificultate pe care cred că o avem este faptul că fiind tineri, lumea ne percepe într-un mod diferit față de o agenție normală, în sensul în care asociază cumva vârsta noastră fragedă cu lipsa de experientă. Acesta este într-adevăr un perete de care ne lovim de foarte multe ori atunci când ne dorim să lucrăm cu firme mari, multinaționale, care nu consideră că merită riscul asumat de a lucra cu firma noastră. Cumva li se pare că este prea frumos să fie adevărat ca niște puști de 19-20 de ani să poată să țină compania în spate și să poată să aibă o viziune atât de largă.

Asta ar fi cea mai mare provocare, dar ușor ușor reușim să trecem peste ea. Am reușit să semnăm contracte cu multinaționale și cu firme importante de pe piața românească, dar a fost greu și va fi în continuare să putem găsi contracte noi, deoarece este vorba mai mult de unde arunci bulgărele, dacă bulgărele se duce într-o zonă bună, iți creezi o imagine. Vârsta este și cel mai mare avantaj, cât și cel mai mare dezavantaj pentru business-ul nostru.

Ce te ajută să treci peste momentele dificile?

Faptul că nu le conștientizez poate…știi, pentru a avea un moment dificil, trebuie să fi avut înainte un moment vesel, deoarece dacă ai avut doar un moment nefericit, practic acesta devine normalul tău. Încerc să privesc orice moment nefericit pur și simplu ca pe o latură normală a unui moment fericit care va urma în viitorul apropiat.

Spre exemplu, la începutul anului acesta, după ce am plătit toate taxele, impozitele și tot felul de prostii, am făcut niște investiții în luna decembrie, de care mi-am dat seama că le-am făcut puțin nechibzuit. Așa am ajuns să fim într-o zonă foarte strânsă cu banii și am trecut de la a fi foarte relaxat și de la a supraviețui lejer cu banii pe care îi aveam 6 luni, la a nu știi dacă mai facem față în luna ianuarie. Eram cumva la pământ, dar am conștientizat că pur și simplu așa a fost să fie, iar la 5-6 zile după aceea, am reușit să facem ce am făcut și anul trecut.

De aceea este bine tot timpul să privești vesel orice moment, mai ales că așa functioneză economia. Există lucruri care merg prost, dar, pe termen lung, dacă rămâi constant și coerent, iar sufletul tău trage în direcția bună va atrage energie pozitivă. Totul este legat de mindset.

 Cum te organizezi pentru a realiza taskurile în timp util?

În principal, depinde foarte mult de ce am de făcut, dar în marea majoritate a timpului am o agendă unde îmi notez toate task-urile din ziua respectivă. În general mă întâlnesc la sediu de dimineață cu echipa, unde punem pe tablă tot ce avem de făcut, vedem exact cum ne putem împărți treaba, iar după aceea aplicăm o tehnică al cărei nume nu pot să mi-l amintesc acum, prin care prioritizăm task-urile cele mai importante și cele mai relevante punându-le primele, iar task-urile care sunt mai puțin importante sau mai puțin relevante le punem la final.

În funcție de cum ne este moralul le combinăm, adică dacă avem moralul „de a sparge norii” ne apucăm de chestiile grele, iar dacă avem moralul la pământ le facem pe cele mai ușoare pentru a ne recăpăta energia și pentru a intră ulterior în forță pe task-ul mai complicat. Cel mai important este să fii organizat și, deși trăim într-o lume digitală și noi suntem pionieri în chestia asta, tot hârtia și pixul rămân baza când vine vorba de organizare și vizualizare.

Cum reușești să ții pasul cu trendurile din Social Media?

Cred că este la îndemână pentru toată lumea acum, deoarece sunt o gramadă de oameni foarte pasionați care în mod constant dau mai departe articole, studii de caz și diferite tehnici pe care poate nu le știai dinainte. Am o singură sursă din care mă informez, site-uri care iau din alte site-uri, le pun într-o singură platoforma și fac cumva un rezumat la studii de caz, articole ș.a.m.d.

Un skill foarte important pe care i l-aș recomanda oricui să și-l îmbunătățească este să știe să caute pe Google. Sunt foarte multe hack-uri pe care le poți folosi spre a găsi exact ce ai nevoie și mereu le spunem celor interesați să știe să caute pe Google bine înainte de a veni la noi. Google-ul este bestial dacă îl înveți și nu este atât de simplu precum pare.

Cum poate reuşi un student să se dedice atât studiului cât şi activităților extracurriculare, precum un internship sau voluntariatul?

Aici observăm o chestie destul de interesantă, atât la tinerii cu care am colaborat cât și la prieteni, colegi, ș.a.m.d, și anume că suntem foarte materialiști. Într-o măsură este normal, pentru că banii ne aduc și fericirea într-o oarecare măsură, dar când vorbim despre o pasiune nu trebuie să lăsăm banii să ne ghideze direcția în care mergem.

Observ mulți tineri care pun banii pe primul loc, în loc să pună dezvoltarea lor personală și aș recomanda oricui își dorește să învețe ceva că cea mai mare investiție nu o faci nici la bursă, nici în Bitcoin, ci o faci în tine. Fii tu însuți și rămâi tu indiferent de ce se întâmplă, deoarece tu nu poți să scazi în valoare.

Experiența pe care o acumulezi în timpul voluntariatului, în cadrul unui internship sau a unui job contează de zece ori mai mult decât banii. Cumva este important modul în care vorbești despre o pasiune și să realizezi că banul nu este relevant.

Ceea ce este cu adevărat important este ca la finalul experienței să crești, să nu te raportezi la ceilalți și să știi că ești doar tu cu tine însuți, că  nu contează ce fac ceilalți, nu contează ce mașină conduce celălalt, ci contează ce faci tu. Suntem încă tineri și ne permitem să eșuăm, să greșim și avem posibilitatea de a munci chiar și pe gratis în cadrul unor firme ca să acumulăm experiență.

Care crezi că sunt “uneltele”/tool-urile necesare unui student în domeniul Comunicării și ce sfaturi le-ai da celor care își doresc o carieră în acest domeniu?

Pentru mine și pentru oamenii cu care colaborez este important să îți dorești să lucrezi în Comunicare. Foarte mulți tineri fac greșeala de a se băga în acest domeniu, pentru că este unul bănos, care generează foarte mult venit, dar așa cum spuneam și mai devreme banul trebuie pus pe locul doi, mai ales la vârsta asta.

Este important să intri în acest domeniu spre a testa să vezi dacă ți se potrivește sau nu și dacă te face fericit în primă fază, iar în al doilea rând, este important să ai dorința de a evolua și de a învăța ceva nou. Acesta se schimbă de pe o zi pe alta și există foarte multe agenții care cresc, altele care mor, pentru că depinde de fiecare cum reușește să rămână semnificativă pe piață prin anumite schimbări, dar și prin serviciile pe care le oferă.

Este important să îți dorești să evoluezi și să te autodepășești. Dacă ai aceste două atuuri nu ai cum ca în cadrul unei agenții care face treabă bună să nu ai succes, putere și răbdare. Evoluția ta este o chestie pe termen lung.

Ce planuri ai pentru viitor?

Îmi doresc tare mult ca până la sfărșitul anului afacerea pe care o avem acum să cunoască independența financiară. În momentul de față investim foarte mult din ceea ce facem și este normal la început, dar planul de viitor personal, pe lângă să reușim să atingem o independență financiară, este să intrăm și pe latura de dezvoltare de softuri, adică să intrăm pe piață cu o rezoluție proprie IT, destinată agențiilor de comunicare la început de drum.

Suntem în lucru cu ea și sperăm ca până la sfârșitul anului să reușim să avem un produs pe care să-l putem scoate pe piață și să-l vindem, să devenim astfel și producători de software, nu doar utilizatori.

Categories: BLOG

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *