Leadershipul din perspectiva comunicării

Comunicarea reprezintă una din componentele esenţiale ale vieţii umane, decisivă în ceea ce priveşte succesul şi eficienţa personală şi profesională. Felul în care comunicăm are o importanţă fundamentală pentru modul în care funcţionăm ca persoană şi în care activăm în angrenajul nostru social. Calitatea vieţii şi a relaţiilor noastre este determinată de calitatea actului nostru de comunicare, care trebuie îmbunătăţit în permanenţă . Un lider trebuie să cunoască cum să comunice pentru a fi eficient şi pentru a avea un impact pozitiv asupra organizaţiei pe care o conduce sau în care îşi desfăşoară activitatea.

Liderii trebuie să fie comunicatori calificați, să gândească cu precizie, să fie capabili să exprime idei și să împărtășească informații cu diverse audiențe. Astfel, principalele secrete ale unui lider vizează autenticitatea, vizibilitatea ca formă de comunicare și ascultarea activă. Un bun comunicator îi vă determina pe ceilalți, prin originalitate și veridicitate, să dorească să îl asculte şi să nu facă abstracţie de opinii. Cu cât este mai influent în toate relațiile sale, cu atât este mai vizibil în toate grupurile de interes. Comunicatorii buni sunt și buni ascultători. Ascultarea activă dă dovadă de implicare și interes și, astfel, se obține o înțelegere clară a perspectivelor și cunoștințelor altora. Ascultarea construiește încrederea, respectul și deschiderea. Adresarea unor întrebări care îi încurajează pe ceilalți să spună ceea ce cred și simt cu adevărat consolidează relațiile din echipă sau organizație. Atenția trebuie să fie în permanență acordată atât la ceea ce oamenii spun, cât și la lucrurile nespuse.

Facilitarea unei comunicări eficiente presupune parcurgerea unor etape esențiale. Prin intermediul storytelling-ului prinde viață o idee, un scop, fiind o modalitate benefică pentru a împărtăși viziuni, obiective. În acest fel, sunt cucerite inimile și mințile celor cărora liderul se adresează. De asemenea, un lider trebuie să acorde importanță limbajului verbal, să fie direct, nu să se ascundă în spatele complexității sau într-o gramadă de informații. Comunicarea simplă și onestă este o comunicare inteligentă. Este necesară stăpânirea limbajului non-verbal  și evitarea disonanței cognitive. De aceea, comunicarea fermă a mesajelor are o valoare substanțială. Formularea clară a mesajului, rostirea, folosirea cuvintelor și punerea corectă în valoare a mesajului facilitează limbajul paraverbal. O alta etapă de urmat este coumincarea neîncetată de informații, gânduri și idei în mod clar, concis, coerent, consecvent, corect, credibil. Cu alte cuvinte, audiența nu trebuie neglijată.

In concluzie, liderii trebuie să fie mari comunicatori, să motiveze o echipă, să faciliteze schimbarea, să definească o cultură sau să depășească adversitatea.. Ei trebuie să creeze o viziune pe care o vor urma alții. Cuvintele lor trebuie să fie susținute de intenții puternice și active, iar obiectivele lor trebuie să fie clar definite, apelând la aspirațiile și emoțiile membrilor echipei lor. Astfel, se poate spune ca înțelegerea comunicării eficiente este mult mai complexă iar liderii de la toate nivelurile trebuie să cunoască mai mult decât mecanica de a trimite și de a primi informații.

 

Imagini: COVER; PIC1; PIC2;

 

Articol scris de: Bianca Rădulescu, CNSC Organiser

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *